Жнива під час війни: з якими проблемами зіткнулися аграрії – чи є рішення
Україна розраховує зібрати не менше 50 млн тонн зерна у 2022 році. Це значно менше 85 млн тонн, вироблених у попередньому році, але – вище за очікування, враховуючи війну, пишуть коментарі.
Детальніше про це розповідає Агроцентр.
Про це заявив перший заступник міністра аграрної політики та продовольства України Тарас Висоцький. Які основні проблеми у галузі є на даний момент? Які нестандартні методи їх вирішення використовуються? Що ще слід зробити?
Влада працює над проблемами зберігання та транспортування врожаю
Народний депутат Верховної Ради України ІХ скликання (фракція “Слуга Народу”), член Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики Дмитро Соломчук пояснює: “Однією з головних проблем залишається обмежений експорт агропродукції через заблоковані росією морські порти. Вже є налагоджені залізничні та автомобільні маршрути, але вони не можуть повернути тих об’ємів, які були до війни. Через відсутність налагодженого збуту падає вартість зернових в Україні, при тому, що за кордоном їх ціна лише зростає. Також чимало ще минулорічного врожаю залишилося у зерносховищах, тому виникає проблема браку місця для нового врожаю. Та і самі польові роботи, які тривають неподалік від бойових дій, або на замінованих полях – небезпечні”.
За словами Дмитра Соломчука, крок за кроком проблеми намагаються вирішити.
Коментар:“Наприклад, збереження зерна відбуватиметься у мобільних зерносховищах – це такі 200-тонні мішки, у яких врожай може зберігатися фактично будь-де. Ми їх зможемо розміщувати рівномірно по території країни, щоб у ворога не було спокуси знищити зерно ракетами, як неодноразово будо до цього в ангарах. Такі мішки вже на шляху до України. Ми провели переговори з американськими партнерами, які готові їх надати“, – розповів нардеп.
Також прокладаються все нові та нові автомобільні маршрути до європейських портів.
Коментар: “Шукаємо за кордоном зерновози, адже усі вантажівки в Україні вже цілодобово вивозять хліб, – зазначає Дмитро Соломчук. – Хочемо забезпечити ними малих та середніх фермерів. Пріоритетна зона експорту – країни Північної Африки, які найбільше страждають від відсутності українського зерна. Найважливіше для України зараз – без збоїв провести збір врожаю та посівну кампанію. Для аграріїв це найважчий рік за увесь період незалежності, але це той окремий аграрний фронт, на якому ми зобов’язані перемогти“.
До проблем аграріїв додалися податкові нюанси та підвищення цін на перевезення залізницею
Експерт із питань аграрної політики, заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР) Денис Марчук проблемою №1 вважає продовження відсутності можливості здійснювати експорт через Чорне море. Це тягне за собою низькі ціни всередині країни на закупівлю зернових.
Коментар: “У нас стартувала кампанія по збиранню озимих культур. І зараз південні регіони активно збирають той же ячмінь. Але те, що пропонується сьогодні в закупівлі, фактично значно менше навіть від собівартості виробництва. Тобто, аграрії втрачають колосальні гроші, – підкреслює експерт. – До того ж не повертається ПДВ для трейдерів, котрі могли б закуповувати зерно. І ринок збуту працює дуже важко“.
Велика проблема також – у блокуванні податкових накладних у деяких регіонах. А це – облікові кошти.
Коментар: “Ще одна величезна проблема товаровиробників – збільшення тарифів на вантажоперевезення Укрзалізницею на 70%. В контексті того, що ціна на внутрішньому ринку значно нижча від собівартости – це тяжкий удар“, – вважає Денис Марчук.
До того ж, продовжує він, напередодні збирання врожаю гостро встає питання зберігання культур.
Коментар: “Частина зберігальних систем залишилася на тимчасово окупованих териториях, частина зруйнована. А якщо ми будемо мати урожай, який плануємо, нам потрібно його десь зберігати“, – пояснює експерт.
Альтернативою великим силосним елеваторам можуть стати полімерні рукави – технологія, яка дасть можливість певний період зберігати продукцію. ВАР написала листа до міністра аграрної політики, пропонуючи ініціювати зміни до податкового кодексу, що завозити ці полімерні рукави без розмитнення. Щоб виробники купували їх дешевше, враховуючи ситуацію, яка складається сьогодні на ринку.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: