Як правильно оформити інтернет-магазин для продажу товарів в Україні?
Роздрібна і гуртова торгівля сільськогосподарською продукцією тісно пов’язана з використанням сучасних інформаційних технологій. Поширення Інтернет-комерції суттєво вплинуло на способи продажу продукції фермерських господарств і невеликих сільськогосподарських підприємств.
Ми задались питанням – як правильно оформити Інтернет-магазин для продажу товарів в Україні? Адже торгівля через Інтернет це не тільки замовлення і запуск сайту Інтернет-магазину. Це, передусім, юридично правильне оформлення роботи бізнесу – від моменту реєстрації до продажу товару кінцевому споживачу. А оформлення роботи того ж самого маркетплейсу потребує ще більшої уваги. Щоб отримати відповіді на питання юридичного характеру, ми звернулися до юристів правничого об’єднання «Legal Support Ukraine», які допомогли нам розібратися з оформленням роботи Інтернет-магазину.
Як створити і юридично правильно оформити Інтернет-магазин?
Перше про що задумуються власники майбутніх інтернет-магазинів – створення сайту. І вже на цьому етапі слід задуматись над юридичною безпекою і гарантіями захисту. Розробку сайту Інтернет-магазину слід оформити договором, у якому прописати факт передачі майнових прав на сайт від розробника до замовника. Цей факт має бути додатково підтверджений актом до договору, а всі подробиці розробки викладені у технічному завданні.
А що ж далі? Чи на цьому юридичне оформлення роботи Інтернет-магазину і завершується? Ні, це лише початок! Правильне юридичне оформлення роботи інтернет-магазинів і маркетплейсів, щонайменше, включає:
- Підбір оптимальної організаційно-правової форми (фізична особа – підприємець, товариство з обмеженою відповідальністю, фермерське господарство), системи оподаткування, а також КВЕДів. При цьому фермерське господарство, як юридична особа, додавши необхідні КВЕДи може безпосередньо займатися продажем товарів через Інтернет (без реєстрації додаткових суб’єктів господарювання).
- Вирішення питання необхідності застосування РРО або програмного РРО і постановка його на облік у податковій.
- Юридичне оформлення і правовий захист об’єктів права інтелектуальної власності (знаку для товарів і послуг (логотипу), сайту, авторських рекламних матеріалів).
- Правове оформлення роботи з персональними даними клієнтів і відвідувачів інтернет-магазинів, що включає підготовку політики конфіденційності.
- Розробка і розміщення публічної оферти Інтернет-магазину, складеної з огляду на правила Закону України “Про захист прав споживачів”.
- Правильне оформлення відносин з контрагентами – особливо важливий нюанс для власників маркетплейсів.
Інструкція з усіма юридичними нюансами створення і правильного оформлення роботи інтернет-магазинів викладена у консультаційній статті юристів об’єднання «Legal Support Ukraine» – Інтернет-торгівля – як оформити і розпочати роботу? Вибір організаційно-правової форми ведення бізнесу, системи оподаткування, постановка на облік програмного РРО і розробка публічних оферт – матеріал за посиланням пояснює як правильно оформити інтернет-магазин для продажу товарів в Україні та, додатково, розкриває особливості правового оформлення роботи маркетплейсів. На ключових особливостях оформлення маркетплейсів та їх юридичних відмінностях від інтернет-магазинів зауважимо нижче.
Особливості правового оформлення маркетплейсів в Україні
Продаж товарів через інтернет-магазини характеризується 2 рисами: 1) Ви (Ваш суб’єкт господарювання) виступаєте продавцем товарів; 2) Ваш клієнт, зазвичай, є кінцевим споживачем. Хоча, слід визнати, що торгівля через інтернет-магазини – це не завжди роздрібна торгівля. Нерідко Вашими покупцями будуть інші суб’єкти господарювання.
Що ж відрізняє маркетплейси і у чому юридична особливість їх оформлення? Маркетплейс – це цифровий майданчик, де свою продукцію розміщують інші суб’єкти господарювання, а Ви лише адмініструєте його. Відповідно, власник маркетплейсу не є продавцем продукції (хоча існують поодинокі приклади виключень з цього правила). Власник маркетплейсу виступає адміністратором веб-ресурсу (наприклад, такого як Prom UA), через який продавці продукції розміщують інформацію про товарні позиції, способи оплати і доставки, а покупці можуть вибирати і замовляти товари від різних продавців. Складність юридичного оформлення маркетплейсу полягає у необхідності тонко і зважено описати у публічній оферті механізм використання маркетплейсу різними користувачами (покупцями і продавцями) та їх взаємодію через веб-сайт маркетплейсу. Публічна оферта для отримання оплати за товари через сайти маркетплейсів та інтернет-магазинів містить не тільки загальні правила, а і правові підстави для отримання платежів від різних користувачів. Цей цифровий документ є найважливішим для правильного юридичного оформлення роботи маркетплейсу.
Закони і нормативно-правові акти, якими слід керуватися власникам інтернет-магазинів і маркетплейсів:
- Цивільний кодекс України важливий в частині положень, що стосуються публічних оферт – договорів приєднання та публічних угод. ЦК України також містить норми, які регулюють питання оформлення і захисту прав інтелектуальної власності (логотип, сайт маркетплейсу або Інтернет-магазину, знак для товарів і послуг).
- Господарський кодекс України в частині положень, що визначають організаційно-правові форми ведення бізнесу та способи договірного оформлення відносин з контрагентами, наприклад, вендорами товарів.
- Податковий кодекс України в частині вибору системи оподаткування і подання податкової звітності.
- Закон України “Про авторське право і суміжні права” важливий на етапі розробки сайту Інтернет-магазину і оформлення майнових прав інтелектуальної власності на нього.
- Закон України “Про захист персональних даних” визначає порядок збору і обробки персональних даних клієнтів і відвідувачів сайту Інтернет-магазнину чи маркетплейсу.
- Закон України “Про захист прав споживачів” в частині забезпечення прав і гарантій клієнтів інтернет-магазинів.
Щоб правильно оформити Інтернет-магазин для продажу товарів в Україні необхідно на кожному етапі звірятися з правилами встановленими цими та іншими нормативно-правовими актами або доручити цю роботу юристу. Такий підхід гарантує відсутність суперечок з податковою, Держпродспоживслужбою і Вашими клієнтами.
Продаж товарів покупцям з країн Європейського союзу з огляду на особливості обробки даних таких клієнтів
Юридично правильно оформити Інтернет-магазин для продажу товарів в Україні значно легше ніж провести таку ж роботу для продажу товарів покупцям резидентам країн Європейського союзу. Це твердження обумовлене суворими правилами Загального регламенту ЄС з захисту даних (General Data Protection Regulation). Щоб запобігти ускладненням і проблемам з вимогами європейських правил у сфері захисту персональних даних, при оформленні роботи Інтернет-магазину необхідно дотримуватись такої інструкції:
- визначитись з резидентством Ваших потенційних клієнтів і відвідувачів сайту;
- чітко визначитись з обсягом (переліком) персональних даних, які дійсно потрібно збирати і обробляти для успішної роботи Вашого інтернет-магазину чи маркетплейсу (чим менший цей перелік, тим краще);
- визначити коло підрядників і субпідрядників, які будуть залучатися для обробки персональних даних, укласти з ними угоди про обробку даних (data processing agreement) – одна з вимог General Data Protection Regulation;
- визначити процеси обробки даних і описати їх у реєстрах операцій з персональними даними;
- підготувати політику конфіденційності та сповіщення про збір і обробку даних клієнтів і відвідувачів сайту;
- оперативно розглядати запити суб’єктів персональних даних (клієнтів і відвідувачів сайту) та дотримуватись інших правил General Data Protection Regulation.
Більше інформації про особливості правильного юридичного оформлення цифрової комерції в Україні та поза її межами викладено у статті юристів об’єднання «Legal Support Ukraine» (перше посилання на початку даної статті). А ми і надалі продовжимо інформувати Вас про юридичні аспекти продажу сільськогосподарської та іншої продукції через інтернет-магазини і маркетплейси.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: